Minua jännittää mukavasti
näyttelyyn astuessani. Leppälän työtä on vaikeata löytää, tuntuu että ympärillä
on valtava määrä töitä ja värejä ja malleja. Oikean työn spotatessani tuntuu,
kuin näkisin vanhan ystävän. Siellähän se alakuloinen nappipaita kyyröttelee!
Seuraava ajatukseni on: onpa se pieni. Tiesin kuvan olevan suhteellisen
pienikokoinen, mutta se tuntuu oikein erityisen pieneltä ja vaatimattomalta
isojen teosten äärellä. Sanat eräästä arvostelusta, jossa puhuttiin Leppälän
kuvien tarvitsevan toisia Leppälän kuvia ympärilleen, kaikuvat päässäni. Kuvan
ympärillä onkin kaksi muuta Leppälän teosta, jotka ovat selkeästi
vuoropuhelussa Napit –työn kanssa. Kuva vetää sisäänsä tutkimaan sitä
tarkemmin.
Seuraavaksi
havaitsen pölyhiukkasia hahmon hiuksissa. Muutenkin kuvan pinnalla tuntuu
olevan paljon enemmän tavaraa, kuin digitaalisessa versiossa. Tekisi mieli
pyyhkäistä pölyt pois kuvan pinnalta. Värit näyttävät minusta hieman
kylmemmiltä alkuperäisessä versiossa. Ne ovat aavistuksen seepiansävyisemmät
tulosteessa. Ihon pehmeys ja maidonvalkeus tulee ihanasti ja vaikuttavasti
esille alkuperäisessä kuvassa. Paita näyttää pehmeältä ja vähän utuiselta. Koko
kuva on yleensäkin maalauksellisemman oloinen alkuperäisessä muodossaan. Rypyt
ovat selkeämmät ja kaikki ihon luomet ovat selkeämmin näkyvissä. Hiusten mallin
erottaa myös tarkemmin, näyttää siltä kuin hiukset olisivat hieman letitetyt ja
sitten sidottu kiinni päähän. Kuvassa on kuitenkin lämpimämpi, sirompi ja
jotenkin suloisempi tunnelma, kuin tulosteessa ja siitä tehdyssä
ensitulkinnassa. Kuva tuo nyt mieleen jonkun muiston, hengähdyksen, tauon.
Huomioni
kiinnittyy myös oikeassa laidassa johtojen vieressä seinässä olevaan teipin
palaseen, jota ei ollenkaan näe tulosteessa. Tuo pieni teipinpalanen herättää
uteliaisuuteni. Ensimmäinen mieliyhtymä on Elina Brotheruksen työt, se että
jätetään näkyville laukaisin ja jokin pieni johtolanka siitä, että kyseessä on
valokuva. Vai onko teipinpala kenties jäänyt kuvaan vahingossa? Piteleekö se johtoja
yhdessä? Siitä tulee samanaikaisesti huolimaton että merkityksellinen olo, enkä
tiedä onko se suunniteltu juttu vai ei.
Leppälän kuvien
vieressä on Heli Rekulan työ Tila 2, valkoinen pitkulainen laatikko, jossa
pyörii filmi. Näyttää siltä, kuin laatikon sisässä olisi tyttö nukkumassa
valkoisissa alusvaatteissa. Leppälän kuva alkaa mielessäni käydä voimakasta
vuoropuhelua tämän työn kanssa. Tuntuu suorastaan siltä, kuin kuvan nainen olisi
herännyt henkiin silmien edessä tuossa laatikossa. Molemmilla on kuvissa
valkoista päällä ja ollaan hyvin suljetussa tilassa, tunnelma ja teema on
samankaltainen. Näyttelytilalla ja töiden asettelulla on iso merkitys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti