"Retki
originaalien pariin"
7. Aalto -näyttely, 11.10.2013- 16.2.2014, Rovaniemen taidemuseo
Korundi
7. aalto pyyhkäisee esille nimensämukaisesti Antti ja Jenny
Wihurin kokoelman hankkimia nykytaiteen teoksia viimeiseltä kymmeneltä vuodelta.
Näyttely on vieraillut Helsingin Taidehallissa, Lappeenrannassa Etelä-Karjalan
taidemuseossa sekä Raumalla Lönnströmin taidemuseossa. Monipuolinen näyttely
koostuu viidestä eri huoneesta. Tilaan astuessa ensimmäisenä silmään osuu
takaseinällä Stina Saariston suurikokoiset mustavalkoiset lyijykynätyöt Toinen sukupuoli ja Femme Fatale (2003). Ensimmäinen esittää alastonta tummaihoista
miestä, joka pitää kädessään vaaleatukkaista barbia, toinen kömpelöä naishahmoa
lelufiguurien keskellä. Vasemman
jalan pingottunut ja aavistuksen verran kaarelle nouseva asento viittaa siihen,
että kengät ovat liian pienet naiselle. Näyttää siltä, että hän on unohtunut
leikkinsä keskelle poseeraamaan tai katsomaan jonnekin kaukaisuuteen tai omiin
ajatuksiinsa. Näen varsinkin naista esittävässä kuvassa hienoja
yhtymäkohtia Anni Leppälän teokseen Buttons/napit
(2004), jota olen tutkinut lähemmin. Pienikokoisessa pigmenttivedoksessa on
nainen, joka on kuvattu takaapäin liian pienessä napitetussa paidassa. 7. Aalto
-näyttelyssä on esillä kaksi muutakin Leppälän työtä sarjasta Taimet/Seedlings. Valokuva Talossa/In the house (2002) esiliinaan
pukeutunut nainen on vanhan talon tyhjässä huoneessa jälleen selin kameraan.
Kuvassa Joki/River (2004) ollaan
lumisen joen äärellä jälleen naishahmon kanssa, jonka kasvot on rajattu pois
kuvasta.
Leppälän harmoniset, intiimit, menneitä aikoja muistuttavat
työt kutsuvat katselemaan ja tutkimaan niitä lähemmin. Valokuvat keskustelevat
voimakkaasti viereisen Heli Rekulan Tila
2 (2008) videoinstallaation kanssa. Rekulan valkosävyisessä ja kliinisessä
installaatiossa nainen vaihtaa alusvaatteisillaan asentoaan pienen laatikon
sisällä. Erittäin onnistunut sijoittelu töille. Molemmat herättävät kysymyksiä
identiteetistä, naiseudesta ja tilasta. Keskellä
tilaa on Kari Cavenin suurikokoinen teos Mummojen
muisto (2002). Se koostuu ympyrän mallisen valkoisen kehän sisään
liitetyistä keinutuoleista. Tuolit ja koko teos on hohtavan valkoinen ja siinä
on samaa nostalgista henkeä kuin toisissa töissä. Toisesta huoneesta
kuuluva Tommi Grönlundin ja Petteri Nisusen Variator (2011)-heiluriteoksen tuottama tasainen lyömä-ääni toimii myös
hienona äänimaisemana huoneen maalauksille, veistoksille ja valokuville.
Kokonaisuutena näyttelyä
vaivaa pieni ahtauden ja liiallisenkin aaltoilun tunne. Osa teoksista vaatisi
enemmän tilaa ympärilleen, toiset taas on ahdettu liiankin lähelle toisiaan,
jolloin ne jäävät osin toistensa varjoon. Teoksiin syventyminen vaatii
keskittymistä ja näyttelyn koonneen taidemaalari Jukka Mäkelän sanoin ne
"tuntuvat". Aaltoon on saatu koottua hienoja, ravistelevia ja
kysymyksiäherättäviä nykytaiteen kokonaisuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti